Syyskuun lopussa Gaming the System -näyttely tuo leikin ja pelin joukkoliikenteeseen. Haastattelimme Anastasia Artemevaa, joka on yksi näyttelyn järjestävistä taiteilijoista.
Mikä on Gaming the System ja mitä se tarkoittaa?
Gaming the System on kansainvälinen taidenäyttely, jonka on tuottanut tutkimusryhmä These Animals yhdessä HKL:n Taidelinjan, Aalto yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun sekä Pikseliähky -festivaalin kanssa. Näyttely osallistaa kaupunkilaisia tuomalla mediataidetta ja osallistavia teoksia julkiseen tilaan. Kaikki teokset kiertyvät pelaamiseen ja leikkimisen teemojen ympärille.
Mistä Gaming the System on saanut alkunsa?
Kollektiivimme These Animals, johon kuuluvat lisäkseni Steve Maher, Alan Bulfin ja Pii Anttila on saanut nimensä kulttuuriteoreetikko John Huizinga lainauksesta: “Animals have not waited for humans to teach them their playing” (“Eläimet eivät ole odottaneet ihmistä oppiakseen leikkimään”). Saimme noin vuosi sitten idean näyttelystä, joka liittyy leikkiin, pelaamiseen ja valtarakenteisiin. Halusimme tuottaa sarjan tapahtumia, jotka keskustelevat suoraan yleisön kanssa galleriatilan ulkopuolella, horjuttaen rajoja taiteen ja arjen välillä.
Miten kaupunkilaiset voivat osallistua tapahtumiin?
Kaikki teokset ovat interaktiivisia. Esimerkiksi Lotte Benderin “Street Line Critics on Tour” -projektissa kutsutaan ohikulkijat osallistumaan keskusteluun kaupungista kirjoittamalla ajatuksia maahan ja seiniin Kulosaaren metroasemalle vievässä alikulkutunnelissa. Pouyan Mohseninia puolestaan luo Niklas Pölläsen ja Fernando Visockisin kanssa Itäkeskuksen metroasemalle Metro Beat -teoksen, jossa kaikki ovat tervetulleita luomaan omaa musiikkiaan käyttämällä tavallista matkalipunlukijaa. Itse olen tehnyt sarjan opastettuja kierroksia metrossa ja Pii Anttila kutsuu matkustajat toimimaan aikavarkaina: jakamaan kertalippujensa aikaa toisten matkustajien kanssa.